Üniversite Sıralamaları Nasıl Öğrenilir?

Tercih donemi bitti, bu yıl sınava girenler artık rahat birer nefes aldı. İlk bakışta son düzlük gibi görünse de çoğu üniversite adayı sınav döneminden çok tercih döneminin daha zor ve yıpratıcı olduğundan yakınır. Durum gerçekten de öyledir: Sınav açıklanmış, beklenenden yüksek ya da düşük sıralamalar gelmiş, artık nihai karar adayın tercihlerine kalmıştır. Üniversite mi bölüm mü, şehir mi kurum mu, hayaldeki meslek mi garanti gelecek mi vb. birçok soru karar aşamasını karmaşık bir surece dönüştürür. Adayların rüyalarını süsleyen ülkemizin en köklü ve bilinen devlet okulları (ITU, ODTU, Boğaziçi vb.) ile onlara göre daha yeni ve alanlarında iddialı vakıf üniversitelerinin (Bilkent, Koç, Sabancı vb.) ve diğer tüm kurumların eğitim kalitesi, mezun başarısı, sunulan imkanlar ile benzer sayısız faktör bu karara etki eder.

Şahsi fikrim adayların üniversite ve bölüm seçimlerini tercih dönemindeki kısıtlı sureye sıkıştırmak yerine daha sistematik bir şekilde uzun vadeye yaymaları ve bağımsız kuruluşların değerlendirmelerini göz önüne almaları yönünde. Giderek uluslararası bir boyut kazanan yükseköğrenim belirli değerlendirme kuruluşlarının dogmasına ve gerek ülke gerek üniversiteler seviyesinde karşılaştırma yapma şansına imkan sağladı. Öncelikle yurtdışında ortaya çıkan ve popülerleşen bu kıyaslamalar ülkemizde de yaygınlaşmaya başladı.

Öncelikle uluslararası kuruluşları inceleyelim ve onların metodolojisine göz atalım. Bu sıralamaların başında QS World University Rankings ve THE World University Rankings gelmekte.

Uluslararası Değerlendirme Kuruluşları 

THE World University Rankings

Times Higher Education Dünya Üniversiteleri Sıralamaları Londra merkezli bir magazin yayını olmasına rağmen uluslararası alanda bilinirliğini giderek artırmış ve yabancı öğrencilerin üniversite seçimlerinde kilit rol oynamaya başladı. Eğitim, uluslararası bilinirlik, yayınlara atıf sayısı, endüstri geliri vb. birçok farklı değişkeni harmanlayarak belli bir sıralama oluşturan THE, her yıl düzenle olarak yayınlanıyor ve sonuçlara https://www.timeshighereducation.com internet adresinden ulaşılabiliyor.

 

QS World University Rankings

Açılımı Quacquarelli Symonds (QS) Dünya Üniversiteleri Sıralamaları olan QS-WUR uzun yıllardır üniversiteler arası rekabeti ön plana çıkarıyor ve diğer sıralamalar gibi birçok farklı değişkeni baz alıyor. QS disiplinler arası karşılaştırma seçenekleri sunarak örneğin hangi üniversitelerin mühendislik ve teknoloji alanında lider olduklarını açıklarken ülke içi filtreleme sistemi sayesinde lokal dağılımları da gösterebiliyor. Düzenli olarak yayınlanan QS-WUR sonuçlarına https://www.topuniversities.com internet adresinden ulaşabilmek mümkün.

 

Ulusal Değerlendirme Kuruluşları

CALIBRE Yükseköğretim İstihdam Endeksi

Ülkemizde belli kuruluşlara bağlı olarak yayınlanan bazı sıralamalar da bulunuyor, ancak bu araştırmaları yapan kurumların aynı zamanda sıralamada rekabet ediyor oluşu ve uluslararası sıralamalarla pek uyuşmaması objektiflik noktasında soru işaretleri oluşturuyor. Geçtiğimiz günlerde bir grup akademisyenin bir araya gelerek oluşturduğu bağımsız bir dernek olan Kariyer ve Yetenek Yönetimi Derneği uzun suren araştırmalar, mezun geri bildirimleri, istihdam, eğitim kalitesi vb. birçok temel göstergeyi baz alan bir araştırma yaparak Yükseköğretim İstihdam Endeksi CALIBRE’yi yayınladı. 21.264 üniversite mezunu ve 46 üniversitenin katkı sağladığı araştırma sonuçları Türk üniversiteleri arasında bölüm ve üniversite kıyaslama şansı sunarak bilinçli bir tercihin kapısını aralıyor. Araştırmaya dayalı bazı sonuçları görselleriyle paylaşıyorum.

 

Mezunları en hızlı iş bulan bölümler arasında sağlık sektörü ve mühendislik programlarının ağırlığı göze çarpan ilk detaylardan. Türkiye de genç işsizliğin yüksek olduğu su dönemlerde bu bölümlerden mezun olan öğrenciler daha az gelecek kaygısı yaşayıp is hayatına hızlı bir giriş yapıyorlar.

Bölümün yanında üniversite ayrı bir faktör. Köklü bir tarih, standart üstü eğitim, hayat görüşü ve misyon, mezun ağları ve sektörde bilinirlikleriyle kurumlar mezunların daha iyi yerlerde olmasına ve hayallerine ulaşmasına katkıda bulunuyor. Araştırmayı detaylı inceleyenler görselde ilk 5’te yer alan üniversitelerin farklı alanlar da dahil olmak üzere bir bayrak yarısı içinde olduğunu fark ederler. Bir diğer dikkat çeken sonuç ilk 10’da yer alan kurumların 7’sinin İstanbul da 2 sinin ise Ankara da bulunması. Üniversite ve bölüm kıstasının yanında şehir etkeni de sonuçları etkiliyor diyebiliriz.

Üniversite diploması belli bir mesleki alanda formasyon ve çalışabilme imkanı sağlar. Mezun olduktan sonra bitirdiği bölümün unvanını alan insan (doktor, mühendis, hukukçu, ekonomist vb.) o unvanı hayatı boyunca taşır. Araştırmanın bir diğer önemli çıktısı mezun olmaktan memnun olunan bölümlerin de sıralanıyor olması. Listedeki çeşitlilik her insanın farklı alanlara ilgi duyduğunu ve en gözde meslekler olmasa bile isini severek yapanların memnuniyetinin üst düzey olduğunu kanıtlar nitelikte. Diğer sonuçlara ve karşılaştırmalara http://calibre.kyyd.org.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

Umarım herkes için güzel bir çalışma ve hazırlık yılı olur, hedefler gerçekleşir. Şimdiden başarılar!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir